Falen is belonen?

Een paar weken geleden werd ons gevraagd het boek “Olietankers en Speedboten”, van Menno Lanting, te lezen. Vol goede moed begon ik aan het lezen van het boek. Het boek is een echte aanrader voor iedereen die wil zien hoe een organisatie kan innoveren en veranderen.

De opdracht was niet alleen het lezen van het boek, maar ook het uitzoeken van een passage wat je aansprak en vooral waarom?
Mijn passage staat op bladzijde 118 van het boek, maar kan ook gevonden worden onder het eerste principe van hoofdstuk 6.
In deze passage schrijft Menno over de eindverantwoordelijke van Google X, Astro Teller. Deze man zegt dat innovatie gepaard gaat met veelvuldig falen en dat mensen beloond moeten worden om te falen. Omdat je alleen door veelvuldig falen kan groeien. Ik vond het prachtig toen ik het las, vooral omdat ik zelf bekend ben met de angst om te falen. Het lijkt mij geweldig als er binnen een organisatie een cultuur heerst waarin mensen durven te falen.

Ik kreeg gelijk de vragen: “Waar trek je dan de grens in het belonen?” En “Hoe ziet zo’n cultuur er uit?”.
Ja, waar trek je de grens. Ik denk bij je best doen. Zolang een van je medewerkers ergens voor gaat en hij daar in gelooft, dan vind ik dat deze medewerker beloond moet worden óók als hij faalt.

En hoe zo’n cultuur eruit ziet? Ik denk dat het heel belangrijk is dat er veel vertrouwen is, in elkaar en in de organisatie. Je moet je vrij voelen om dingen te zeggen die misschien als ‘dom’ of ‘stom’ worden ervaren. Je moet je angst om veroordeeld te worden opzij zetten. Als je, als manager, wilt dat je team durft falen, dan moet je werken aan de onderlinge band. Teambuilding. Alleen dan durven mensen te falen. Overigens is het net zo belangrijk  of misschien nog wel belangrijker dat de mensen jou, als hun leidinggevende, vertrouwen. Het is belangrijk dat je open staat voor nieuwe ideeën, ook als ze van de postbode komen die misschien niet eens weet waar hij over praat.

Om het kort samen te vatten: open staan, eerlijk zijn en vertrouwen. Zo ziet een cultuur eruit waarin ik zou durven te falen.

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen met een cultuur waarin gefaald mag worden of waarin het juist afgestraft wordt, dus laat je ervaringen gerust achter in een comment!

Plaats een reactie