Bloggen, Google & Jordi Bron

Vorige week dinsdag was Jordi Bron, eigenaar van Contany, te gast bij onze bijeenkomst. Jordi heeft al jaren ervaring met bloggen en vertelt ons alles wat wij, als beginnende bloggers, moeten weten. Onder andere begrippen als SEO, linkbuilding en meta-informatie kwamen voorbij.

Door mijn studie heb ik al veel colleges gevolgd over bloggen. Met de hele specialisatie ‘Digitale Media Strategieën’ werken we nu zelfs aan ons eigen mediaplatform MICwatching. Geheel nieuw is het voor mij dus niet. Toch is het anders als een expert, zoals Jordi, vertelt over het bloggen.
Zijn verhaal begint met een afbeelding van een teddybeer met een Google Glass op, daarmee probeert hij zijn punt duidelijk te maken. Want de belangrijkste vraag is: ‘Hoe wordt Google mijn beste vriend?’. En dat is gelijk ook de titel van Jordi’s boek. En dat Google je beste vriend moet worden, daar ben ik inmiddels van overtuigd.

Google werkt volgens een algoritme waar het eigenlijk gewoon gaat om de beste zijn, vertelt Jordi. Een algoritme is een soort stappenplan die Google volgt om te bepalen hoe relevant jouw content is. In het algoritme van Google speelt onder andere het volgende mee: zoekwoorden, het aantal keer dat je genoemd (gelinkt) wordt, de pagerank en synoniemen. Door middel van het bewust kiezen van zoekwoorden kun je als organisatie dus zorgen dat je hoger in het algoritme uitkomt. Dit kan door middel van organische zoekwoorden (SEO) en ingekochte zoekwoorden (SEA). Het lijkt alsof de organisatie meer profijt heeft van ingekochte zoekwoorden, maar schijn bedriegt, want juist organische zoekwoorden zijn voordeliger voor een organisatie. Deze komen namelijk veel hoger uit dan gekochte zoekwoorden. Om deze zoekwoorden goed in te zetten zijn er drie pijlers die voor SEO van belang zijn, namelijk: de techniek, content en links (van en naar jouw website).

Na het noemen van de drie pijlers ging Jordi dieper in op “content” en vertelde over de contentcyclus. Elke keer dat je content publiceert doorloop je een heel proces, genaamd de contentcyclus. Deze begint bij het “idee”. Stap één is namelijk het uitwerken van je idee, wat wil je precies publiceren? Stap twee is onderzoeken en dan met name naar het onderwerp of de concurrentie, wat schrijven zij? Stap drie is het daadwerkelijk schrijven van de blog. Stap vier is het publiceren van de content. Stap 5 is het promoten van je bericht, bijvoorbeeld via Facebook of LinkedIn. Na stap 5 heb je alles gedaan om je bericht tot een succes te maken. Het enige wat nu overblijft in het proces is stap 6, dit is het onderhouden. Dit kan het onderhouden van je blogbericht zijn, maar het kan ook het onderhouden van de blog zijn.

Benieuwd geworden naar Jordi Bron of zijn boek “Hoe wordt Google mijn beste vriend”? Ga dan naar de website van Contany

Een gedachte over “Bloggen, Google & Jordi Bron

Plaats een reactie